Setelah seminggu berlalunya Perhimpunan Agung UMNO 2012, masih terngiang-ingang laungan perjuangan dan lontaran perbahasan yang bersemangat dari pemimpin atasan hingga ke perwakilan. Tidak lupa kepada wira yang tidak diundang, ahli-ahli parti biasa yang datang dengan penuh ikhlas atas dasar perjuangan.

Mood pilihanraya makin hampir, itulah yang sering diperkatakan. Persoalannya, adakah kita sudah bersedia untuk memilih. Dalam keadaan politik yang ribut ini, ramai yang samar-samar dalam membuat keputusan untuk memilih siapakah yang layak mentadbir negara.


Bagi golongan muda yang belum pernah mengundi, masa inilah penilaian bijak diperlukan yang bakal menentukan siapakah pemimpin yang akan dinobatkan. Keputusan jangka masa panjang memerlukan penilaian menyeluruh, dari falsafah perjuangan hinggalah "track record".

Mungkin apa yang diperkatakan oleh Sdr. Khairy Jamaluddin, Ketua Pemuda UMNO Malaysia dalam ucapan dasar pemuda bertajuk "Antara Dua Masa Depan" membuat kita berfikir, apakah kaedah dan saranan yang diperlukan dalam membuat perhitungan.

Bila sampai masanya, buka mata dan buka minda (bertindak ikut akal waras) bukannya tepuk dada tanya selera (ikut rasa binasa)..